Övermarks kyrka

Korsnäsvägen 1, 64610 Övermark

År 1674 finns första gången omnämnt en läse- och skolstuga i Övermark som användes som bykyrka. Övermarks nuvarande kyrka byggdes 1875-1878 efter att församlingen år 1871 beviljats utträde ur Närpes församling. Övermarks församling uppgick åter i Närpes församling vid fusionen med Närpes och Pörtoms församlingar år 2014. Fr.o.m. år 2015 är Övermark en kapellförsamling inom Närpes församling. Antalet församlingsmedlemmar bosatta på Övermarks kapellförsamlings område är ca 1000 personer.

Kyrkan

Kyrkan finns på Korsnäsvägen 1. Den uppfördes under åren 1875-1878. Arkitekt var Ernst Theodor Granstedt. Kyrkan rymmer drygt 1000 personer. Den restaurerades senast åren 2002-2003 varvid den också fick sin nuvarande ljusröda färg.

Klockstapeln

Klockstapeln byggdes samtidigt med och i samma stil som kyrkan. Den är 30 meter hög och indelad i tre våningar. De tre klockorna av varierande storlek finns i den mellersta våningen.

Altartavlan

Altartavlan som hänger ovanför altaret, som är placerat ad orientem, visar en korsfäst Jesus på Golgata. Den är målad år 1933 av Axel Haartman.

Altaret

Altaret har förfärdigats av byggmästaren Josef Spelmans, bonden Karl Erik Spelmans och dennes bror Josef, samtliga från Närpes.

Predikstolen

Predikstolen är snickrad av bonden Johan Erik Perjus och sytningsman Gabriel Ragvals.

Orgeln

Orgeln är helmekanisk och byggd 1976 i Kangasala orgelfabrik. Den har 17 stämmor.

Krigargravarna

Krigargravarna finns invid kyrkan, vid dess nordöstra hörn. Där finns två krigsmonument, ett till åminnelse av de nio soldater från Övermark som stupade i frihetskriget 1918 och ett till åminnelse av de 32 soldater som stupade i vinter- och fortsättningskrigen 1939-44. Sammanlagt finns alltså 41 krigargravar.

Kontaktperson:

Johan Nordlund, församlingsmästare
Tel +358 45 200 7889
Kontakta Johan Nordlund via e-post via denna länk

Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Hörselslinga Hörselslinga
Parkering Parkering
Toalett Toalett

Evenemang

sö 28.4 kl. 10.00

Korsnäsvägen 1, 64610 Övermark

Gudstjänst i Övermark kyrka. Liturg, T. Ingvesgård, Predikant, Magnus Björkgren, Lindén-Liljehage.
sö 19.5 kl. 10.00

Korsnäsvägen 1, 64610 Övermark

Kransnedläggning i Övermark på de stupades minnesdag. Sundqvist.

sö 26.5 kl. 12.00

Korsnäsvägen 1, 64610 Övermark

Familjegudstjänst i Övermark kyrka, Strömbäck.

Familjegudstjänst i Övermark kyrka, Strömbäck, Lindén-Liljehage